AŞİYAN MÜZESİ

Kategori: Mekan Tanıtımı - Tarih: 31 Mayıs 2017 15:22
  AŞİYAN MÜZESİ

Osmanlı Devleti’nin 1839 yılında ilan ettiği Gülhane-i Hattı Hümayun ile hedeflediği “her alanda yenilik” düşüncesi hiç şüphe yok ki edebiyat alanında da hissedilmiştir. Batı etkisinde gelişen Türk Edebiyatı’ın ilk dönemi olarak tabir edilen, Namık Kemal, Ziya Paşa ve İbrahim Şinasi gibi kişilerin öncülüğünde icra edilmiş ikinci dönemde ise Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdulhak Ha

Şair ve yazar olduğu kadar ressamlık alanında da çalışmaları olan Tevfik Fikret 1906 yılında Robert Koleji’nde (bugünkü Boğaziçi Üniversite Binası) öğretmenlik yaparken planını bizzat kendisinin çizdiği ve inşa ettirdiği bu evinde 1915 yılındaki vefatına kadar yaşamıştır. Aşiyan adını verdiği bu evi 1945 yılında İstanbul Belediyesi tarafından eşi Nazime Hanım’dan satın alınarak Edebiyat-ı Cedide Müzesi olarak halkın ziyaretine açılmıştır. Müze binası 2010-2012 yılları arasında İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından aslına uygun olarak esaslı bir çalışma ile restore edilerek yeniden halkın ziyaretine açılmıştır.

Tevfik Fikret’in hatırasına sadık kalan İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Eyüp aile Kabristanındaki naşını 1961 yılında buradan alarak Aşiyan Müzesi bahçesine defnetmiştir. Müzenin adı da bu tarihten itibaren Aşiyan müzesi olarak değiştirilmiştir. Müze koleksiyonlarında Tevfik Fikret’e ait tablolar, şiir kitapları, babası Hüseyin Efendi’ye ait eşyalarla oğlu Haluk’a ait bazı fotoğraflarının yanı sıra, şairin edebiyatçı dostları ile olan fotoğrafları yer almaktadır. Müze sergilerinde Abdulhak Hamit’e ait kişisel eşyalar ve eserleri sergilenmektedir. Bu dönem edebiyatımızda dikkate değer eserler veren Şair Nigar Hanım’a ait olan eserleri de Müze koleksiyonlarında yer alan diğer önemli bir sergi alanı bulunmaktadır. Aşiyan Müzesi binası çok kapsamlı ve aslına bire bir sadık kalınarak restore edilirken koleksiyonları da aynı hassasiyetle restorasyondan geçti. Türk Müzeciliği adına önemli bir tarihi sürece tanıklık etmesi ve bünyesinde bulundurduğu tarihi belgelerle de edebiyat hafızamızın önemli bir dönüm noktasıdır.
 

                                                           MÜZE’NİN BÖLÜMLERİ
 

EDEBİYAT-I CEDİDE BÖLÜMÜ: Tevfik Fikret’in dinlenme odası olarak kullandığı odadır. Bu bölümde Fikret’in edebiyatçı dostlarının fotoğrafları sergilenmektedir. Recaizade Mahmut Ekrem’in son halife Abdulmecit Efendi tarafından yapılmış tablosu bu bölümdedir.

ABDÜLHAK HAMİT TARHAN BÖLÜMÜ: Evin kuzey tarafını içine alan bölümündeki odaları kapsar. Abdülhak Hamit’in ölümünden sonra eşi tarafından İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne bağışladığı eşyaları bu alanda sergilenmektedir. Şairin fotoğrafları ve birebir boyutlarda yapılmış şehzade Abdulmecit imzalı tablusu bu bölümün duvarlarında yer almaktadır.


ÇALIŞMA ODASI:
Binanın üst katında bulunan bölümdür. Fikret’in kütüphanesi, oto portresi, yazı masası ve hat levhalar yer alır.

YATAK ODASI : Tevfik Fikret’in hayata gözlerini yumduğu yerdir. Mihri Müşfik Hanım tarafından ölümünden sonra alınan yüz maskı bu bölümdeki en önemli eserlerdendir                                         

YEMEK ODASI:Tevfik Fikret’in ailesine ait yemek takımları ile şairin kendi eseri natürmortları bulunduğu bölümdür. 

ŞAİR NİGAR HANIM BÖLÜMÜ:    Şair Nigâr Hanım'ın oğlu Salih Keramet Nigar’ın 1959’da müzeye bağışladığı eşyalar ile kütüphane ve arşivi içerir.     

MUTFAK-ÇAMAŞIRHANE BÖLÜMÜ: Zemin katta bulunan mutfak ve çamaşırhanesi de ayrı bölümler halinde ve zamanın en gözde şekli ile tasarlanmıştır.          


BAHÇE:
Aşiyan’ın bahçesi müstakil bir ev için son derece geniş kapsamlı olup, dinlenilmesi için kamelyası ve eşsiz güzellikteki boğaz manzarası ile günümüz Müze ziyaretçilerine unutulmaz anlar yaşatmaktadır.
 

Selami BOZKURT
Arkeolog ve Filolog

                                                                                                                              

http://istanbultarih.com/haberprint/asiyan-muzesi-285.html